CALENDAR
POETICESC
-
douăsprezece
poame&poeme în acrostih
culese şi
colorate de Cristian Bădiliţă
asezonate foto/grafic de Liliana Grecu/ Memorialul Ipoteşti
−
Centrul Naţional de Studii Mihai Eminescu, Biblioteca
Naţională de Poezie, 13 iunie 2009
Despre poame/poemele lui Cristian Bădiliţă / Elena
Agachi
Poetul îşi refuză şi refuză poezia pe care
Ion Barbu o numea „leneşă” şi pe care
Bădiliţă o numeşte, într-un tir metaforic nestăvilit:
„rece”, „fără gust”, „sticlă sau
faianţă”, „scalpă”, „ştrangulată”,
„vag delir”, „aghiazmă acră”. Poezia al cărei
sens este ea însăşi îi repudiază, de aceea poezia va
scormoni printre sensuri, şi le va marca, inclusiv GRAFIC,
cromatic.
„Decembre” este alcătuită nu numai din 8 versuri ci,
fiecărei litere îi corespunde o culoare, fiecarei litere în
italice îi corespunde un vers în italice şi tot aşa. Totul
se complică cu ingambamente colorate şi anagrame (poema „Oniembrie”!!).
Efectul? Efectul este cel al căutătorului care are
răbdare, voinţă şi timp să intre în jocul
poetului. Aş spune că fiecărei poezii îi corespunde o
stare cromatică ce poate fi una evidentă, poema verde în
formă de clepsidră pe fond negru din „Septembrie” sau
yin/ yiang-ul roşu/ negru ori verde/ negru din „Octombrie”
şi „Decembrarie”. Sau e pur şi simplu o geometrie
ironică, aşa ca în „Oniembrie”.
Dar, dincolo de inventivitate, dincolo de joc, dincolo de râsul poznaş
pe care îl redescopăr la Bădiliţă (Penelopă
cu ochelari, amuzându-se, pare-se, de mine, cititorul încurcat în
ic ele colorate ale pânzei poemei), dincolo, aşadar, de
tehnică, de coaja, de rostogolirile cuvintelor colorate, stă
pitită osatura gravă a sensurilor şi aici poetul nu mai
poate fi „ajutat” de roşul carmin sau de gabenul înverzit al
tehnicii cromatice.
Aici „inima se rostogoleşte în gol ca un bulgăre de
ceară”, aici „pâinea noastră de mâine o vom înghiţi
cu lacrimile de azi”, aici „Isus merge pe nori cu capul în jos”,
aici regula este: „mănâncă dumicatul de cer/şi spune
da/Blestemului de care nu poţi fugi.”
Cristian Bădiliţă are, în loc de condei, o aripă
de înger, elegant tivită şi straniu împodobită cu un
amestec de smerenie asumată şi de împietrire caldă:
„Faceţi linişte îngerul trece/Elegant prin venele acestui
poem/Barbar!/Rămâne după el o senzaţie rece/Un cub de
gheaţă explodat în pahar” („Februarie”).
Mi-am propus să nu citesc poemele în ordinea lor firească,
ci aleatoriu. Sunt surprinzătoare, în neomodernismul lor. Iată,
de pildă, „Iunie”: „nebun strigi după mine eu
după tine striguu/ Ireversibil curge prin oase frânte frigu’/E
frig de zăpuşală e cald de cucurigu!”; logica e a
Poeziei, adică, precum spuneau cei vechi, ilogică în chip
absolut. Dar nu oarece logică e de căutat, ci STAREA, ci
esenţa, ci ekstaza. Ori dânsele chiar se află din plin în
poezia lui Bădiliţă, poezie care se nutreşte din
IUBIRE, poezie a cărei importantă nelinişte e Iubirea,
poezie care calcă prin Iubire ca Divinul pe ape, fără
să-i rănească firea: “El o detesta pe ea şi-/ I
spunea numai vorbe greeeele, de uitare. E/L o iubea totuşi foarte
mult, atât de muuult încât se uita pe sine,/ Uitucul, în ochii ei
albaştriverziportocali/I şi mort era, înecat, şi urcat
la cer pentru o înviere urgentă” („Iulie”).
Un ermetism nedeşănţat, ca un menuet,
aflăm în „Oniembrie”, text poetic născut „din sfera
tandră a unei clipe”, în fapt, o artă poetică, atent
construită grafic din triunghiuri „isoscele” alb-roşu,
îmbinate cu galben. în stil ironic, culorile sunt dispuse în grila
tricolorului românesc, poetul nu numai definindu-se („Mă
întreb cine sunt şi ce caut pe aici”) ci şi asumându-şi
(temă comună la Bşdiliţă !) apartenenţa
şi totodată distanţarea de Matcă: „Bună
dimineaţa popor de neant/Rostogolit ca piatra în urzici/ Intrat
în istorie de-a buşilea, pe kant”…
Calendarul poetului începe/se termină cu un „Decembre”
şi o (dacă mi se permite) „Decembrărie”; dacă
„Decembre” e o dare de seamă despre sine („E gata şi
cartea, şi anul!”), „Decembrărie” e chiar un psalm în
care vocea celui ce se roagă învocă SĂNĂTATEA pe
care o dă puterea de a râde din toată inima: „Doamne,
trezeşte-te în miez de noapte şi uită-te aici, la/ Est
de Gomora, unde nimeni n-a râs de o mie de ani./ Cum să crezi
în existenţa lui Dumn/Ezeu de vreme ce n-ai râs niciodată
din toată inima…”
Până la urmă, asumându-ne , împreună cu
eul liric această rugă, nu putem spune decât că vom fi
marcaţi şi mutilaţi mult timp de neputinţa râsului
sănătos şi de neputinţa de a ne bucura de toate
minunile Clipei:
„Iarta-ne, Doamne, pentru feţele noastre îngălbenite de
tristeţe…” Elena
Agachi